20 липня 2023 року в Україні відбудеться прем’єра романтичної комедії «Барбі» з Марго Роббі в головній ролі. І тому зараз варто згадати, яке важливе місце в поп-культурі займає прототип головної героїні – найпопулярніша лялька-білявка. Ми розкажемо історію створення іграшки компанією Mattel. Зупинимося на трендах лялькового світу і зробимо огляд основних колекцій Barbie.
Барбара Міллісент Робертс (а саме так звучить повне ім’я ляльки Барбі) «народилася» у 1959 році у штаті Вісконсин, США. Її «мамою» була Рут Хендлер – 43-річна підприємиця, засновниця компанії іграшок Mattel. Ідея створити пластикову ляльку з жіночою фігурою та текстильним знімним одягом у жінки виникла, коли вона спостерігала за грою доньки Барбари. (Ось до речі на чию честь названа лялька!)
Маленькі дівчатка люблять уявляти себе матусями, і тому їм дарують пупсів, що схожі на немовлят. Але як бути з бажанням дитини наслідувати дорослих жінок? Змінювати наряди, робити зачіски. Ця ніша була вільною: на ринку іграшок не було ляльок «з формами». І Рут вирішила ліквідувати прогалину.
Як саме виглядатиме іграшка, жінка зрозуміла на відпочинку в Швейцарії. Там, в одному з магазинів, вона побачила Білд Ліллі – колекційну ляльку в пінап-стилі, створену німецьким карикатуристом за мотивами коміксу. Рут вирішила, що Барбі має бути саме такою – більш жіночною. Але її бізнес-парнери, зокрема й чоловік, поставилися до проекту скептично. Американські батьки консервативні, і не захочуть купувати донькам ляльку, в якої є груди.
І все ж Рут ризикнула: презентувала нову іграшку на дитячому ярмаркові у Нью-Йорку. Барбі була у смугастому купальнику та на підборах. Цікаво, що спочатку лялька була у двох варіаціях – блондинка і брюнетка. Ні батькам, ні інвесторам новинка не сподобалася. Але Хендлер змогла змінити ставлення суспільства, запустивши потужну рекламну кампанію на телебаченні.
Згодом у ляльки з’явився бойфренд Кен та молодша сестричка Скіппер. І’мя хлопця теж невипадкове: так Рут увічнила сина Кеннета. Наприкінці 60-х Барбі вже була найпопулярнішою лялькою. Щороку компанія продавала близько мільйона іграшок. Такому успіху сприяло те, що жодна лялька в світі не мала такої кількості аксесуарів: від шпильок для волосся до іграшкових будиночків і автомобілів. До створення одягу для ляльки причетні аж 75 дизайнерів!
А ще образ Барбі постійно оновлювався, підлаштовуючись під вимоги суспільства. Коли в США набирав обертів рух за громадянські права, компанія Mattel презентувала першу чорношкіру ляльку. Із зміцненням феміністичних настроїв асортимент поповнився «діловими дівчатами». З’явилися Барбі різних професій: вчителька, медсестра, стюардеса, телеведуча, співачка, тощо. У 70-х роках перелік професій став ширшим – до них додалися й ті, що традиційно сприймалися як чоловічі, наприклад, астронавт, ветеринар, водій.
Довгонога, струнка, з тонкою талією та великим бюстом - критики закидали, що Барбі сексуально об’єктивована та занадто ідеальна, що вона понижує самооцінку реальних дівчат. І тоді в компанії вирішили урізноманітнити ляльковий світ. Так у 2017 виникли Барбі різного зросту та статури, руді, шатенки, брюнетки, а не тільки білявки. Є дівчата з кольоровими пасмами і без волосся взагалі. Для більшої рухливості деякі іграшки оснащені шарнірами. Серед трендів і інклюзивність: на полицях магазинів з’явилися ляльки на інвалідних візочках, з вітіліго, синдромом Дауна, протезами замість кінцівок.
Barbie Fashionista – колекція, створена під впливом фешн-індустрії. Серед ляльок цієї серії ви знайдете, як модниць, так і модників. Для іграшок притаманне максимальне розмаїття, що проявляється у вбранні, зачісці, статурі, кольорі шкіри, очей і волосся. Лялькам серії «Фешионіста» властивий яскравий індивідуалізм. Таку іграшку уподобають діти, що цікавляться світом моди, люблять перевдягання та створення різних образів. Одяг, взуття, прикраси, окуляри, сумки можна купувати окремо, або виготовляти самостійно.
Barbie Extra – серія для дівчат, що віддають перевагу екстравагантності. Круті зачіски, сміливе вбрання, епатажні образи – ці ляльки демонструють абсолютну свободу стилю. Але мода стосується не тільки людей! Вона дивовижним чином змінює уявлення про хатніх улюбленців. Мила рожева свинка у віночку чи кумедний бульдог у спортивній шапочці – стиль «екстра» розповсюджується і на тваринок.
Barbie I Can Be – чудові ігрові набори, що знайомлять дівчаток і хлопчиків з професіями. Відмінно підходять для сюжетно-рольових ігор дітей від 3 до 8 років. Балерина, рятувальниця, ветеринар, шеф-кухар – малеча може спробувати себе у будь-якій справі. На зараз компанія Mattel втілила в ігрових сетах понад 80 професій. Серія «Я можу бути» допомагає дитині пізнавати навколишній світ, дослухатися до власних бажань, визначатися зі сферою, що подобається. Творчість, спорт, мода, благодійність – світ Барбі вражає розмаїттям.
Barbie Dreamtopia – фантазійна серія, створена за мотивами мультиків про чарівну країну Дрімтопію. Серія представлена ляльками в дивовижних образах русалоньок та фей. У повсякденному житті Барбі схожа на звичайну дівчину. Але варто їй приміряти риб’ячий хвіст чи крильця з набору, як вона перетворюється на казкову істоту. В колекції є сети з Челсі. Це молодша сестричка Барбі, в уяві якої і народилася Дрімтопія. Серед вірних друзів дівчат – єдинороги. Деякими ляльками можна грати у ванній: вони розважатимуть дитину рухами хвоста.
Barbie Signature – це колекційні ляльки, що можуть стати чудовим подарунком підліткові або окрасою кімнати. Вони надзвичайно деталізовані, а іноді схожі на відомих особистостей. Так, у 2021 компанія презентувала ляльку, прототипом якої стала італійська астронавтка Саманта Крістофоретті. На створення Барбі дизайнери надихалися яскравими образами Девіда Бові та Елвіса Преслі. А у 2020-му вийшла колекція, присвячена 75-річчю Mattel.
Barbie Color Reveal – данина тренду на розпакування. Ігрові набори-сюрпризи містять лялечку, що вкрита фарбою. Щоб зрозуміти, як виглядає Барбі, її треба занурити у теплу воду та покрутити. В капсулах до лялечки є всі необхідні аксесуари. При контакті з водою волосся, очі та губи можуть змінювати колір. Серія «Кольорове перевтілення» сподобається дівчинці, що любить сюрпризи, фокуси та трансформації. Підходить дітям старше 3-х років.
Barbie Cutie Reveal – ігровий набір 3 в 1: модна лялька, м’яка тваринка і іграшка-сюрприз. З «К’юті Ревіл» Барбі схожа на аніматора. В неї є повсякденний, хоч і досить незвичний, одяг, і плюшевий костюм для перевдягання в кролика, оленя, лінивця, ведмедя, тощо.
Але бренд Barbie відомий не тільки ляльками! Компанія випускає окремі сети для подорожей, вечірок, роботи, фотосесій. Вони містять валізи та сумки, прикраси, взуття, техніку, комплекти одягу. Дитину можна здивувати транспортним засобом для Барбі: електрокаром, кабріолетом, позашляховиком, трейлером. Окрема історія – кафе на колесах! У ньому можна мандрувати з друзями або влаштовувати частування на природі. Будь-яка дівчинка буде в захваті і від лялькового будиночку. Він може бути як стаціонарним, так і переносним. З меблями Barbie дитина зможе облаштувати гардеробну кімнату, офіс чи салон краси для лялечки.
З еталону жіночої краси Барбі перетворилася на подружку, що розважає та розвиває. Гра ляльками корисна для дітей обох статей. Вона розвиває дрібну моторику, пам’ять, увагу, фантазію, креативність. Спонукає малюків проговорювати думки та виражати емоції, вчить діяти в тій чи іншій побутовій ситуації. Ляльки розвивають соціальні навички через гру. Іграшки-професії знайомлять малюків з різними сферами діяльності людини. Особливо вони є корисними у віці від 3-х до 7-ми років, коли дитина активно соціалізується.
Важливо й те, що Барбі – модні іграшки. Вони формують естетичний смак та уподобання в одязі. Зараз модна індустрія стала більш відкритою, і іграшки Барбі у повній мірі відображають цю тенденцію. Їх інклюзивність вчить дітлахів приймає себе та інших такими, якими вони є, цінувати свою та чужу унікальність.
Гра з Барбі розкриває творчій потенціал дитини. Деяким дівчаткам і хлопчикам подобається створювати вбрання та аксесуари: шити, в’язати, клеїти, ліпити з полімерної глини, плести з бісеру. Вони можуть спробувати себе у ролі перукаря, стиліста, візажиста. Є творчі ігрові набори для розпису одягу, фарбування волосся, тимчасового татуювання.
Колекціонування Барбі розширює кругозір, розвиває такі важливі для дорослого життя якості, як винахідливість, терпіння, цілеспрямованість. Воно вчить планувати та систематизувати, проявляти ініціативу у пошуках нових зразків. А ще будь-яке колекціонування дає можливість проявити лідерські якості, урізноманітнити ігри з друзями.
Барбі – це, беззаперечно, феномен в іграшковому світі. Про ляльку знімають мультики і фільми. Так, у музеї Гревена є воскова фігура Барбі. Це єдиний експонат не на честь людини, а ляльки. Своя достовидність є і в Китаї – там працює тематичне Барбі-кафе. Перший повнометражний мультфільм про білявку вийшов у 2001 році. Він знятий за мотивами відомої казки про Лускунчика. В інтернеті ви знайдете розвиваючі ігри для дітей, де відомій білявці необхідна допомога у підборі зачіски, макіяжу, вбрання.
- Перша Барбі, створена Mattel, коштує зараз 10 тисяч доларів. Найдорожчу ляльку вартістю 302,5 тисячі доларів прикрашає рожевий діамант.
- На 50-ту річницю іграшки «Маттел» і «Фіат» випустили особливу рожеву версію авто Fiat 500, інкрустовану стразами.
- Параметри (обсяг грудей, талії, стегон) класичної Барбі становлять 97/45/82 см. Зріст – 172 см. З такими формами народжується лише одна на сто тисяч жінок.
- Ляльку з гнучкими колінами та тілом, що згинається в області талії, розробив Джек Райан – екс-співробітник Пентагону. У 2000 році на тілі білявки з’явився пупок.
- Найпопулярніша модель, що розійшлася тиражем 10 млн, - Барбі з волоссям до п’ят, випущена тридцять років тому.
- Барбі ніколи не виходила заміж, не має дітей і не була вагітною. Вона є власницею найбільшого гардеробу в світі (понад мільярд вбрань) і змінила понад 200 образів.
- Повнувата лялька не мала комерційного успіху. Її продаж скоротився на 15%.
- У мусульманських країнах Барбі заборонена. Але є схожі на неї ляльки – зі скромнішими формами, вдягнені у хіджаб чи чадру.
9 липня у Лос-Анджелесі відбулася світова прем’єра комедії «Барбі». Розробкою фільму займалися Mattel та Sony Pictures, яку пізніше змінила компанія «Ворнер Бразерс». Процес тривав майже дев’ять років. Співавтором сценарію та режисером стала Грета Гервіг. В головних ролях – Марго Роббі та Райан Гослінг.
У Вас залишилися товари в кошику