Вперше купуєте дитяче автокрісло? Чи збираєтесь міняти його, бо малюк підріс? Тоді вам буде корисно розібратися в стандартах безпеки автомобільних крісел.
Слід зазначити, що закон України, у цьому плані невимогливий. Згідно нього, у спеціальному автокріслі слід перевозити дітей зростом до 145 см і, якщо це автобус чи машина екстреної служби, віком до 12 років. У Євросоюзі до безпеки на дорозі ставляться уважніше. Тому там давно (40 років!) діють стандарти, що суворо регламентують підбір та використання утримуючих систем для маленьких пасажирів. Отже, якщо ви переживаєте за безпеку дитини, краще орієнтуйтесь на вимоги ЄС.
Базовий рівень безпеки зафіксований у стандартах, прийнятих Європейською економічною комісією ООН, - ECE R44.04 чи i-Size (R129). Цей регламент стосується всіх дитячих автомобільних утримуючих систем: люльок, переносок, крісел, бустерів. Правила містять вимоги щодо конструкції, тестування та експлуатації таких пристроїв. Без перевірки на відповідність цим нормам автокрісло не проходить сертифікацію, а значить, не має відповідного маркування.
- номер стандарту безпеки;
- вагу (або вагу і зріст) пасажира;
- код країни сертифікації («Е» з числом у колі);
- номер краш-тесту.
Додатково зазначаються деталі виробництва – дата та торгівельна марка.
Стандарти розробляються на основі опитувань користувачів, результатів краш-тестів, досліджень дорожньо-транспортних пригод. Звичайно, вони доопрацьовуються та вдосконалюються.
Крім обов’язкових, існують і інші стандарти: ANWB, Stiftung Warentest, ADAC. Їх створюють експертні спільноти та незалежні тестувальники, щоб зробити безпеку перевезення дитини у авто максимальною. Своя система стандартизації є і в США: правила NHTSA розробила Національна адміністрація безпечності руху.
ECE R44 Universal – європейський стандарт безпеки для дитячих автокрісел, затверджений у 1982 році. Умовами проведення краш-тесту для нього є лобове зіткнення на швидкості 50 км на годину та удар ззаду на швидкості 30 км на годину. Згідно класифікації, всі крісла діляться на п’ять груп відповідно до маси тіла пасажира: 0, 0+, 1, 2, 3.
Важливо! Існує чотири редакції ECE R44. З 2009 року в Європі продаються автокрісла, що відповідають нормам четвертої редакції, - ECE R44.04. Моделі ECE R44.03 (стандарту 3-ї редакції) не випускаються, але можуть експлуатуватися.
- захист від бокових ударів;
- ремінь з механізмом регулювання;
- фіксатори діагональної лямки;
- підказки на корпусі, як встановити крісло.
Наявність такого сертифікату свідчить, що автокрісло виготовлене з якісних матеріалів, відрізняється надійністю та зручністю, укомплектоване детальною інструкцією. Сидіння R44 може фіксуватися як штатним автомобільним ременем, так і за допомогою системи Isofix. Дитина вагою до 9 кг (приблизно до 9 місяців) має розміщуватися обличчям проти руху машини. Таке положення є безпечнішим під час зіткнень та зменшує травматизм голови та шиї.
У липні 2013 року вимоги щодо перевезення дітей частково змінилися. Так з’явився i-Size, або R129, - новий стандарт, що діє паралельно зі старим. Передбачається, що повний перехід на нього відбуватиметься поступово. Так, на першому етапі, що завершився у 2017 році, зміни торкнулися утримуючих систем для малюків зростом до 105 см. Вимоги до бустерів зі спинкою для дітей зростом від 100 см мали удосконалити на другому етапі, всіх інших крісел – на третьому. Після завершення 3-ї фази стандарт ECE R44 припинить дію. Тому автомобілі, випущені після 2013 року, переважно розраховані на автокрісла i-Size. В них є скоба для якірного (страхувального) ременя і передбачена можливість встановлення опорної «ноги».
- Раніше вимога перевозити дітей спиною вперед розповсюджувалася лише на немовлят до 9-ти місяців. Тепер вона розширилася і діє на малюків зростом до 105 см і віком до 15-ти місяців.
- Крім того, з’явилася вимога обов’язкового випробування утримуючого пристрою на боковий удар.
- Бічний захист є обов’язковим в автокріслах для пасажирів зростом до 105 см.
- Бустери для дітей зростом вище 100 см мають бути оснащені незнімною спинкою.
- А для мінімізації ризику неправильної установки крісла є неодмінним використання системи кріплень Isofix.
- Нововведення торкнулися і класифікації дитячих автомобільних сидінь: при поділі враховується не вага, а зріст пасажира.
Американський стандарт безпеки NHTSA, або National Highway Traffic Safety Administration, суттєво відрізняється від європейського. В США тестуванням автокрісел займаються самі виробники на спеціальних полігонах. Незаангажованість таких випробувань сумнівна, тому не всі утримуючі системи американського походження допущені до продажів в ЄС. Ті ж виробники, що прагнуть завоювати лояльність європейських контролюючих органів та покупців, самостійно замовляють незалежне тестування.
До особливостей американських автокрісел належить і універсальність, тобто вони підходять дітям будь-якого віку. Схожа практика зустрічається і в Європі, але вона розповсюджується лише на моделі для пасажирів старше 9-ти місяців. Немовлят, за європейськими стандартами, можна транспортувати лише в люльках чи переносках, бо вони мають незміцнілий хребет.
Універсальність притаманна і американській системі кріплень Latch. За її допомогою можна фіксувати всі автокрісла. Для порівняння: визнана в європейських стандартах система Isofix є основною для люльок і може бути додатковою для дитячих сидінь другої та третьої групи.
Універсальність прийнятої в США стандартизації, на нашу думку, є скоріше недоліком. Європейські виробники приділяють більшу увагу комфорту, і дотримуються вищий стандартів безпеки. При створенні утримуючих систем вони враховують вік, вагу і зріст дітей. Для малюків від народження до 15 місяців є автолюльки і переноски групи «0+». Автокрісла групи «1» розраховані на дітей від дев’яти місяців до чотирьох років. Пасажирів віком 3-12 років безпечніше перевозити в моделях групи «2/3».
Прискіпливішими є і випробування автокрісел. Найбільші європейські виробники тестують продукцію ще на етапах розробки. Вони мають власні центри для випробувань і нерідко взаємодіють з автоконцернами. Для підтвердження стандарту будь-яка нова модель в Європі спочатку проходить сертифікацію. Далі крісла, що надійшли у продаж, випробовує ADAC. Це незалежна громадська організація німецьких автомобілістів. Її експертний висновок вважається найбільш об’єктивним, а методи краш-тестів – найсуворішими.
Якщо ж обирати між двома європейськими стандартами – ECE R44.04 чи i-Size – новіший, звичайно, ліпший. Автокрісла ECE R44 все ще вважаються надійними і безпечними, але майбутнє за стандартом «ай-сайз». Саме тому такі провідні виробники, як Maxi-Cosі, Recaro, Britaх Römer, вже перейшли на нові стандарти.
Отже, підсумуємо. Європейські вимоги щодо дитячих автомобільних крісел суворіші за американські, тому стандарти безпеки ECE R44.04 та i-Size вищі за NHTSA. Найновіші норми, прийняті в ЄС, вимагають перевозити малюків віком до 15 місяців обличчям проти ходу руху авто. Раніше така вимога діяла до пасажирів віком до 9 місяців. Автокрісла для старших дітей встановлюються по ходу руху машини.
Кріплення на систему Isofix є бажаним як основне для утримуючих систем групи «0+» та «1». Воно відрізняється надійністю, простотою фіксації і, головне, безпомилковістю встановлення. Водночас крісла з «ізофікс» дорожчі, мають більшу вагу та торохкотять, коли в них нема пасажира. Щоб зафіксувати такий пристрій в салоні достатньо поєднати його кронштейни зі скобами на кузові машини, та натиснути до спрацювання замків.
Кріплення автомобільним ременем застосовується до дітей вагою більше 18 кг. В універсальному автокріслі групи «1/2/3» дитину до 3-4 років пристібають внутрішніми 5-точковими ременями або захищають столиком безпеки. А по досягненню 15-18 кг маси тіла переходять на фіксацію штатним ременем.
У Вас залишилися товари в кошику